Dworzec Centralny został wpisany do rejestru zabytków. Dzięki temu zostanie on objęty ochroną konserwatorską. Układ przestrzenny i bryła budynku zostaną niezmienione.
Jak powiedziała Profesor Magdalena Gawin (wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego) – „Chronimy miejsca ważne dla polskiej kultury i tożsamości. Zachowujemy dla kolejnych pokoleń obiekt, z którym emocjonalnie związani są nie tylko mieszkańcy Warszawy, ale także bardzo wielu turystów.„ Powiedziała również, że „obecność na tej uroczystości wiceministra infrastruktury, prezesa PKP, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz mnie pokazuje, że wpis Dworca Centralnego do rejestru zabytków przebiegał przy pełnym porozumieniu wszystkich stron. To znaczy, że potrafimy wspólnie dostrzec wielką wartość polskiego modernizmu oraz że tak potrzebny rozwój infrastruktury może przebiegać w szacunku dla dziedzictwa kulturowego.„
Należy także wspomnieć, że wpis był inicjatywą Jakuba Lewickiego. Jak sam mówi, pomysł „Wynikał z przekonania, że jest to jeden z najcenniejszych zabytków z I połowy XX wieku i jako taki powinien podlegać szczególnej ochronie konserwatorskiej. Dworzec Centralny jest wyjątkowym obiektem architektury kolejowej oraz przykładem estetyki późnomodernistycznej. Wpis do rejestru pozwoli na prowadzenie wszelkich prac na podstawie zezwolenia konserwatora zabytków i pod jego nadzorem.„
Przypominamy, że Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki jest głównym dworcem kolejowym w Warszawie oraz największym dworcem w Polsce. Według oficjalnych danych w 2017 roku z dworca skorzystało ponad 15 milionów osób. Uroczyste otwarcie dworca miało miejsce 5 grudnia 1975. W 2009 roku planowano wyburzenie dworca, a na jego miejsce wybudowanie całkowicie nowego obiektu, który miałby liczyć 30 pięter. Ostatecznie w 2015 roku zadecydowano, że nowy dworzec nie będzie jednak budowany.
Jak powiedział wiceminister infrastruktury (Andrzej Bittel) – „Polska kolej patrzy w przyszłość. Modernizuje tak szlaki kolejowe, jak i dworce. W ramach Krajowego Programu Kolejowego jest 70 mld zł, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych są to 2 mld zł. Modernizacja obejmuje ok. 200 dworców, z czego ponad połowa jest objęta ochroną konserwatorską. A to oznacza, że oprócz tego, że patrzymy w przyszłość, nie odwracamy się od przeszłości. Bo etos kolejarski jest zbudowany na wieloletniej tradycji (…). Oczywistym jest więc to, że chcemy chronić obiekty kolejowe, których wartość potwierdzają wpisy do rejestrów zabytków.„