Drony przetransportują materiał do badań laboratoryjnych. Na początek loty mają się odbywać się między centrum laboratoryjnym ALAB przy ulicy Stępińskiej w Warszawie a szpitalami w Sochaczewie oraz Pułtusku.
Zgodę na wykonywanie komercyjnych lotów medycznych Bezzałogowymi Statkami Powietrznymi poza zasięgiem wzroku, w sposób automatyczny, pozwalający na zarządzanie lotem z Centrum Zarządzania Operacjami Lotniczymi otrzymała spółka LabAir, wchodząca w skład Farada Group sp. z o.o.
Firma podnosi, że uruchomienie przedsięwzięcia wymagało przygotowania kilkudziesięciu dokumentów, setek stron instrukcji, procedur i procesów, a także przelecenia kilku tysięcy kilometrów nowymi platformami i opracowania nowych, unikatowych procedur lotów medycznych z wykorzystaniem bezzałogowymi statkami powietrznymi.
LabAir będzie wykonywał powtarzalne, codzienne loty pozwalające zredukować zaangażowanie kurierów samochodami. Dzięki elektrycznemu napędowi taki transport w znaczący sposób obniża emisję CO2 do środowiska
– wskazano w informacji Farada Group.
Pierwsze trasy medyczne – jak podano – będą odbywały się pomiędzy centrum laboratoryjnym ALAB laboratoria przy ulicy Stępińskiej a szpitalami w Sochaczewie oraz Pułtusku. W trakcie zatwierdzenia są kolejne trasy – m.in. Łomża, Ostrów Mazowiecka i Ostrołęka.
Transport materiałów laboratoryjnych, wrażliwych na temperaturę, był od początku istnienia grupy naszym priorytetem. Zdajemy sobie sprawę, szczególnie w dzisiejszych, pandemicznych czasach, jak kluczowy jest szybki transport materiału do badania. Nasze rozwiązania są odpowiedzią na tę potrzebę
– stwierdził, cytowany w materiałach prasowych, przewodniczący Rady Nadzorczej Farada Group sp. z o.o. Adam Cudny.
PAP/AS
KSP: od roku stołeczna drogówka ma 10 dronów; wykorzystuje je m.in. do nadzoru nad ruchem