ZycieStolicy.com.pl

Czy Galeria Młociny to śmiertelna pułapka?

System ochrony przeciwpożarowej Galerii Młociny nie jest w pełni sprawny. W lipcu br. zarządca budowy galerii informował, że może to stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia jej klientów! Tylko na koniec czerwca system przeciwpożarowy Galerii Młociny posiadał 620 usterek!

W marcu 2018 roku w wyniku pożaru galerii handlowej w Rosji giną 64 osoby, w tym cała klasa dzieci w wieku od 11 do 12 lat. Dzieci przyjechały do kina obejrzeć bajkę. Jedna z dziewczynek zdążyła napisać sms do mamy: „Płoniemy, nie możemy oddychać. Kocham was”. Według świadków w galerii nie zadziałał system przeciwpożarowy. W maju 2019 roku na warszawskich Bielanach otwarta zostaje nowa Galeria Młociny, jak się okazuje z niesprawnym systemem przeciwpożarowym. Tydzień po otwarciu galerii dochodzi do przeglądu instalacji sygnalizacji pożaru z udziałem przedstawiciela zarządcy budowy. Przegląd został przerwany z uwagi na znaczną ilość wad instalacji uniemożliwiającą dokonanie odbioru. Wady te nie zostały usunięte do tej pory. Co istotne wcześniej budynek został dopuszczony do użytkowania po kontroli przeprowadzonej przez Straż Pożarną i Nadzór Budowlany.

Śmiertelna pułapka na Młocinach?

Galeria Młociny miała być jedną z najnowocześniejszych galerii handlowych w Warszawie. Położona w strategicznym miejscu, na końcu I linii metra szybko stała się popularnym miejscem robienia zakupów czy spędzania wolnego czasu. Jak się okazuje, galeria, przynajmniej w ocenie firmy odpowiedzialnej za kontrolę prac budowlanych, stanowi zagrożenie dla życia zwiedzających i jej pracowników. W dniu 4 lipca 2019 roku zarządca budowy Galerii Młociny firma Aecom Polska sp. z o.o. skierowała oficjalne pismo do Prezesa Zarządu Echo Investment s.a. [inwestora i właściciela Galerii Młociny]. Wskazała w nim, że do dnia wystosowania pisma instalacja sygnalizacji pożaru nie została odebrana przez jej Konsultanta. [Całe pismo znajduje się na końcu artykułu]

Odbiór bez odbioru Aecom Polska sp. z o.o.

Co bardzo ważne w tej historii, autorem pisma jest przedstawiciel firmy Aecom Polska sp. z o.o. która została wybrana przez inwestora do zarządzania budową i dokonywania odbiorów poszczególnych instalacji. Firma ta nie jest w żadnym sporze z inwestorem i nie ma powodów, aby atakowała właściciela Galerii Młociny. Jak możemy przeczytać w liście firmy AECOM: „na dzień 26 czerwca 2019 r. ilość usterek instalacji wskazywanych przez centralę pożarową wynosiła 620 błędów”. Mimo to, Galeria została dopuszczona do użytkowania po przeglądzie przeprowadzonym przez Państwową Straż Pożarną oraz kontroli Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Według Aecom Polska sp. z o.o., jej przedstawiciel nie mógł wziąć udziału w ww. kontrolach z powodu braku poinformowania o terminie kontroli. Zaś kontrola w której brał udział zaledwie tydzień po otwarciu Galerii Młociny została przerwana z uwagi na zbyt dużą liczbę usterek i wad. Powstaje zatem pytanie o rzetelność odbiorów i kontroli przeprowadzonych przez państwowe instytucje – skoro ponad miesiąc po otwarciu galerii, usterki są liczone w setkach, a nie pojedynczych przypadkach. Poniżej kopia notatki zawierającej listę kontrolną niektórych pozycji z błędami i usterkami.

lista kontrolna 1

Konsultant zarządcy miał też wystosować kilka pism do wiadomości Inwestora (pismo z dnia 20 listopada 2018 roku, pismo z dnia 11 kwietnia 2019 roku, pismo z dnia 16 kwietnia 2019 roku, pismo z dnia 6 maja 2019 roku, pismo z dnia 14 maja 2019 roku), w których miał wykazywać, że znaczna część instalacji przeciwpożarowej nie została zgłoszona przez Wykonawcę [ERBUD] do przeglądów, a nawet nie dokonano jej testów czy pomiarów sprawdzających! Od ostatniego pisma do otwarcia Galerii Młociny minęło zaledwie 9 dni.

Strefy zagrożenia

Redakcji portalu zyciestolicy.com.pl udało się dotrzeć do wykazu niektórych z elementów niedziałającej instalacji sygnalizacji pożaru. I tak np. część czujek pożaru nie działa prawidłowo w lokalach zajmowanych przez: SeviKebab, Olimp, McDonald’s, Pizza Hut, gdzie zwyczajnie nie reagują na pożar. To nie wszystkie usterki, które udało nam się ustalić. Nieprawidłowo działa też system sygnalizacji pożaru w biurze dyrekcji; lokalu zajmowanym przez: T-Mobile, Play, ABFOTO, Kray Grey, eSmoking World, Cieślikowski, VINCENT, Przyjaciele Kawy, Paris Optique, Millennium, Ochnik. Lista potencjalnych stref zagrożenia przeraża.

Część najemców zwyczajnie nie ma wiedzy o problemach z funkcjonowaniem instalacji przeciwpożarowej. Są też dobrze poinformowani. Niektórzy już prowadzą korespondencję z właścicielem galerii. Jedna z firm, która reprezentuje 7 różnorodnych marek zwróciła się o odbiór i weryfikację poprawności działania systemów przeciwpożarowych w lokalach przez nią wynajmowanych. Według naszych ustaleń otrzymała odpowiedź, że odbiór na razie nie jest możliwy, a właściciel Galerii poinformuje o nowym terminie odbioru.

Konflikt o 3 miliony złotych

Jak udało się ustalić zyciestolicy.com.pl w tle problemów z systemem ochrony przeciwpożarowej jest konflikt pomiędzy firmą Erbud, a Hexa Network. Hexa jeszcze w czerwcu 2017 roku podpisała kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie w całej Galerii systemu sygnalizacji pożarowej i dźwiękowego systemu ostrzegania. Bez takich systemów obiekty wielkopowierzchniowe po prostu nie mogą funkcjonować. Według naszych informacji, wraz ze zmianą inwestora [początkowo była to firma Master Management] zmieniły się standardy, które spowodowały opóźnienia w budowie. Hexa twierdzi, że z winy generalnego wykonawcy nie mogła wykonać kontraktu w terminie. Erbud twierdzi, że podziękował Hexie za współpracę, bo ta nie wyrabiała się z realizacjami. Instalację przeciwpożarową dokończyła inna firma. Problem w tym, że są problemy z funkcjonowaniem tej instalacji. Hexa uważa, że kontrakt z nią został niesłusznie zerwany i wycenia swoją należność na kwotę bagatela 3 milionów złotych, którą domaga się od Erbudu i inwestora Echo Investment. 

To nie koniec rewelacji. Jak udało się ustalić zyciestolicy.com.pl: Hexa miała nie przekazać Erbudowi kodów źródłowych do instalacji sygnalizacji pożarowej i instalacji przeciwpożarowej. Z tego powodu ma istnieć ryzyko, że w przypadku większej awarii, cały system przeciwpożarowy Galerii Młociny poprostu stanie. Przedstawiciel Echo Invest zaprzeczył tym informacjom i stwierdził, że wykonawca czyli firma Erbud posiada pełną kontrolę nad systemem.

Konsekwencje

Jakie mogą być konsekwencje? Oby nie był to najczarniejszy z czarnych scenariuszy. Natomiast dla inwestora i właściciela galerii to olbrzymi problem wizerunkowy i faktyczny. Po pierwsze, jak wytłumaczyć, że galeria od 2 miesięcy funkcjonuje z wadliwym systemem przeciwpożarowym? Po drugie, stawia to pod znakiem zapytania umowy łączące Galerię z najemcami, jak również dalszy rozwój Galerii. W najgorszym z możliwych dla inwestora scenariuszy, galerii grozi zwyczajnie zamknięcie.

Nerwowa reakcja

Przygotowując niniejszy materiał zwróciliśmy się z serią pytań do przedstawicieli inwestora, jak i samej galerii. Ze strony inwestora skontaktował się z nami Pan Emil Górecki. Początkowo twierdził, że jest w stanie przygotować stanowisko jeszcze w czwartek (8 sierpnia br wieczorem) Po przesłaniu mu pisma od firmy Aecom stwierdził, że przygotowanie odpowiedzi lub jej części przez wieczór jest nierealne i jako termin przygotowania odpowiedzi wraz z ustosunkowaniem się do pisma Aecom wskazał godzinę 12:00 w dniu 9 sierpnia 2019. Ze strony redakcyjnej został uprzedzony, iż materiał zostanie w takim przypadku, opublikowany przed godziną 12:00 z zastrzeżeniem, iż stanowisko firmy Echo Investment, o którą poprosiliśmy w formie tekstowej zostanie w całości opublikowane pod niniejszym tekstem.

Po wysłaniu pytań przez naszego dziennikarza, na terenie Galerii Młociny pojawił się Strażak, który sprawdzał jej najwyższe piętro ze strefą restauracyjną.

Dlaczego zdecydowaliśmy się opublikować materiał nie czekając na stanowisko inwestora do godziny 12:00? Ponieważ otrzymaliśmy informację już po wysłaniu pytań, iż po Galerii zaczęli krążyć strażacy i to w miejscach w których według naszej wiedzy jest problem z poprawnym funkcjonowaniem instalacji. Jako redakcja doszliśmy do wniosku, że sprawa jest na tyle poważna, a życie i zdrowie ludzkie jest tak cenne, że nie należy czekać i opublikować tekst z odpowiednimi stanowiskami i zastrzeżeniami (jak opublikowanie w całości oświadczenia inwestora). Nawet gdyby usterki zostały usunięte tuż przed lub po naszej publikacji nie zmienia to faktu, że Galeria funkcjonowała kilka tygodni bez sprawnego systemu przeciwpożarowego.

Przedstawiciel inwestora uspokaja

Według przedstawiciela inwestora Pana Emila Góreckiego, sprawa nie jest na tyle poważna, aby zagrażała życiu i zdrowiu przebywających w Galerii. Nie przeraża go nawet liczba usterek wskazanych przez firmę Aecom, która podkreślmy, nie pozostaje w żadnym sporze z właścicielem Galerii Młociny – według Pana Góreckiego. Według niego 620 usterek nie jest liczbą, która powinna budzić obawę. zważywszy na to, że połowa z nich to drobne błędy, a w całej Galerii ma być 10 tysięcy czujek. – Trudno zgodzić się z takim stanowiskiem. Przeraża fakt, że wadliwe czujki, które nie działają mają znajdować się w lokalach w różnych miejscach Galerii. Cześć z nich w strefie restauracyjnej, gdzie znajdują się urządzenia kuchenne. W Galerii Młociny strefa restauracyjna znajduje się na ostatnim piętrze, gdzie siłą rzeczy ewakuacja przebiegałaby najtrudniej.

Emil Górecki zapytany wprost, dlaczego firma, która nie jest w konflikcie z właścicielem Galerii i która powinna być zainteresowana utrzymaniem dobrych relacji wysłała tak stanowcze w swojej ocenie pismo. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że być może chcą się zabezpieczyć i trochę przesadzają. Jednak w tym momencie rozmowa została stanowczo przerwana stwierdzeniem o braku woli rozmawiania o relacjach z kontrahentami, Inwestora.

A oto pismo o którym mowa:

Podsumowanie

Trudno powiedzieć co w tej sprawie najbardziej przeraża. Widmo potencjalnych ofiar, liczba usterek, to że tuż po otwarciu Galerii Młociny system przeciwpożarowy był na tyle wadliwy, że zarządca budowy nie mógł go odebrać, czy też lekceważenie ewidentnego problemu.

Jeżeli macie Państwo informację na temat tej i podobnych spraw także spoza terenu Warszawy, prosimy o przesłanie wiadomości na adres email redakcja@zyciestolicy.com.pl . Informacje można wysłać także przy użyciu formularza kontaktowego, który znajdziecie państwo TUTAJ. Zachęcamy też do zapoznania się ze stanowiskiem właściciela Galerii Młociny, które zostanie opublikowane w całości po przekazaniu go redakcji.

Primark w Galerii Młociny

Aktualizacja: o godzinie 8:08  otrzymaliśmy stanowisko właściciela Galerii, które publikujemy:

„Galeria Młociny została otwarta po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń, m.in. od straży pożarnej i spełnia wszelkie wymagania bezpieczeństwa. System Sygnalizacji Pożaru (SSP) w Galerii Młociny spełnia swoją rolę, co potwierdziły testy przeprowadzone przez Państwową Straż Pożarną, jak również pozytywne stanowisko w zakresie ochrony przeciwpożarowej wydane przez Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej. Kolejne próby pożarowe potwierdzały prawidłowe działanie systemu w sposób zapewniający bezpieczeństwo klientów i najemców. Zarządca budynku posiada dostęp do wszystkich kodów niezbędnych do sprawnego funkcjonowania systemów i urządzeń służących do zabezpieczenia przeciwpożarowego. Użytkowanie budynku jest całkowicie bezpieczne.

Bezpieczeństwo pożarowe tak dużego obiektu opiera się na wielu częściowo niezależnych systemach, których skuteczność – tak jak w przypadku każdego innego tego typu obiektu – jest cyklicznie sprawdzana testami, koordynowanymi ze strażą pożarną. Zaprojektowany w zgodzie z obowiązującymi przepisami budynek i jego efektywna obsługa zabezpieczają bezpieczeństwo klientów. Całość systemu zabezpieczenia przeciwpożarowego w każdym tak dużym obiekcie jest stale monitorowana, naprawia się w nim bieżące drobne usterki, które w żadnym przypadku nie wpływają na bezpieczeństwo całego obiektu. Galeria Młociny jest całkowicie bezpieczna, co potwierdzają dokumenty wydane przez straż pożarną czy inne właściwe instytucje.

Mamy podstawy sądzić, że źródłem informacji, że systemy zabezpieczenia przeciwpożarowego nie działają poprawnie, jest jeden z podwykonawców, który odpowiadał za instalację części tych systemów. Firma ta jest w sporze z generalnym wykonawcą obiektu, a manipulowanie informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa użytkowników i klientów galerii traktuje jako narzędzie nacisku.

Według generalnego wykonawcy, podwykonawca nie wykonał części zlecenia i z tego powodu nie otrzymał części wynagrodzenia. Dokończenie jego zakresu prac zostało zlecone i wykonane zastępczo przez inną firmę. Podwykonawca zawiadomił nas o swych roszczeniach, jednak nie przedstawił żadnych dokumentów, które miałyby te roszczenia uzasadniać. Jesteśmy żywotnie zainteresowani rozwiązaniem tego sporu i podjęliśmy z udziałem generalnego wykonawcy szereg działań w celu wyjaśnienia sytuacji.

Nie komentujemy wewnętrznej korespondencji związanej z negocjacjami biznesowymi pomiędzy inwestorami, generalnym wykonawcą i podwykonawcami.”.

Aktualizacja: o godzinie 17:38 wpłynęło do nas stanowisko Prezesa Firmy Hexa Network s.a. Pana Mariusza Pyrowicza:

·         Firma Hexa Network S.A. wykonała swoje zadanie w całości i pozostawiła obiekt ze sprawnie działającym systemem SSP oraz DSO na dzień 18.07.2019, kiedy to zeszła z budowy

·         Hexa Network S.A. nie ponosi winy za powstałe opóźnienia w budowie galerii.

·         Powodem wstrzymania się z wykonywaniem prac jest brak uregulowania należności przez Generalnego Wykonawcę, firmę Erbud S.A.  w stosunku do nas

·         Pismem z dnia 10 czerwca 2019 Hexa zgłosiła roszczenia z tytułu solidarnej odpowiedzialności do Inwestora i otrzymała potwierdzenie o blokadzie środków  dla GW dnia 18 czerwca 2019r

·         Z powodu niewypłacenia należnym nam świadczeń, Hexa wstrzymała prace w obiekcie CH Młociny dnia 18 lipca 2019, informując o tym Generalnego Wykonawcę oraz Inwestora

·         Ze względu na niewykonywanie umowy w zakresie procedur odbiorowych i płatności,  na Generalnego Wykonawcę nie przeszły  kody dostępu oraz prawa własności intelektualnej do systemu

Jako redakcja dziękujemy zaangażowanym stronom: (Echo Investment oraz Hexa Network) za odniesienie się do treści artykułu i zaangażowanie w poważną sprawę jaką jest sprawa bezpieczeństwa pożarowego w Galerii Młociny.

 

Exit mobile version