Coraz więcej młodych ludzi z pokolenia tzw. Milenialsów nie odpowiada na telefony, gdyż prawie zawsze ma włączony tryb wyciszenia połączeń przychodzących. Zgodnie z badaniami, cześć młodych ludzi przyznaje, że unika rozmów telefonicznych, gdyż zabierają im zbyt dużo czasu.
Inni dotknięci są telenofobią – zaburzeniem lękowym przed rozmowami telefonicznymi.
„Boje się odebrać rozmowę telefoniczną, wolę kontaktować się w inny sposób”
– powiedziała 24-letnia Anna w rozmowie z „20minutos.es” przyznając, że jej niechęć do rozmów przez telefon komórkowy ma związek ze zdrowiem psychicznym.
„Być może w danym momencie mam stan lękowy albo jestem smutna i to wpłynie na rozmowę
– tłumaczyła.
„Kiedy muszę zadzwonić do kogoś, często robię wcześniejszą próbę, co mu powiem, co może mi odpowiedzieć, to jest dość męczące jak na jedną rozmowę”
– dodała.
Według psychologa klinicznego Sergio Garcii Soriano telenofobia jest jedną z odmian fobii społecznej, zaburzenia lękowego pojawiającego się w konkretnych sytuacjach społecznych. Zwykle jest związana z lękiem przed wystąpieniami publicznymi czy rozmową z wieloma osobami naraz. Czasami wiąże się z chęcią kontrolowania, tymczasem w rozmowie przez telefon jest wiele spontaniczności, więc trudno mieć wszystko pod kontrolą. Jednak awersja do komunikowania się przez telefon nie wynika tylko z telenofobii.
Według badań amerykańskich opublikowanych ostatnio przez „bankmycell.com”, 75 proc. młodych ludzi nie odpowiada na telefony z wyboru, gdyż rozmowy zajmują im zbyt dużo czasu. Istnieje jednak hierarchia w odrzucaniu rozmów. Według badań 29 proc. młodych ludzi ignoruje telefony od przyjaciół, 25 proc. od rodziny i 21 proc. z miejsca pracy. Milenialsi najczęściej odpowiadają na telefony od rodziny albo z miejsca pracy.
„Na telefony od przyjaciół odpowiadam tylko wtedy, kiedy mogę, zwłaszcza, jeżeli wiem, że nie ma nic ważnego do omówienia”
– powiedział 29 letni Juanjo. Najczęstszymi wymówkami, dlaczego nie odebrał telefonu, są:
„miał wyłączony dźwięk i nie widział przychodzącego połączenia albo był w łazience”
– przyznał.
Milenialsi dokonują wyboru, z kim chcą rozmawiać przez telefon, a z resztą porozumiewają się przez komunikator WhatsApp, email czy wiadomości głosowe.
„Czasy długich rozmów telefonicznych prawdopodobnie dobiegają końca i tylko dziadkowie utrzymują przywilej dłuższego dostępu telefonicznego do wnuków”
– stwierdził „20minutos.es”.
Przyczyną ignorowania rozmów są także liczne niechciane telefony od firm reklamowych i handlowych oraz nadmiar informacji w smartfonach
– dodał Junajo.
„W końcu musisz się wyłączyć”
– stwierdził.
Milenialsi to osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku, korzystające aktywnie z mediów cyfrowych i technologii cyfrowych. Należą do tzw. pokolenia C – osób stale podpiętych do Internetu i na co dzień korzystających z mediów społecznościowych w komunikacji prywatnej i zawodowej. Są wychowani w realiach wolnego rynku, mają opinię zuchwałych i wymagających pracowników, otwartych na wyzwania.
PAP
MILENIALSI, TELEFONY KOMÓRKOWE, MŁODZIEŻ, CIEKAWOSTKA