Site icon ZycieStolicy.com.pl

Budynek dawnej stacji Kolei Wilanowskiej doczeka się remontu

KOLEJ WILANOWSKA 1

Niszczejący budynek dawnego dworca Kolei Wilanowskiej przy ul. Kostki Potockiego 31 zostanie zmodernizowany i wyremontowany. Dzielnica rozpisała właśnie przetarg na projekt.

Dawny dworzec Kolei Wilanowskiej straszy swoim wyglądem. Niegdyś reprezentacyjna wizytówka Wilanowa, teraz prezentuje smutny widok – elewacja z opadającym tynkiem i grzybem na ścianach. W 2016 roku zabytkowy gmach opuściła poczta i od tego czasu budynek z roku na rok coraz bardziej niszczeje.

Pojawiła się jednak szansa na jego uratowanie. Dzielnica Wilanów rozpisała przetarg na wykonanie opracowania dokumentacji projektowej przebudowy i adaptacji budynku dawnego dworca w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja budynku dawnego dworca Kolei Wilanowskiej przy ul. Kostki Potockiego 31 wraz z renowacją wagonu motorowego”.

Ponieważ w 2021 roku mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków wpisał budynek do rejestru zabytków, potencjalny wykonawca będzie musiał zastosować się do jego wytycznych.

Na wizualizacjach modernizowanego budynku widać ustawioną obok zabytkową lokomotywę. Jest ona jednak tylko poglądowa, choć dzielnica dysponuje wagonem kolejki wąskotorowej, ale przetarg na jego remont nie został jeszcze ogłoszony.

„Na wizualizacjach jest jedynie poglądowa grafika związana z pociągiem. Urząd Dzielnicy Wilanów rzeczywiście dysponuje wagonem kolejowym, dwuosiowym kolejki wąskotorowej, który ma zostać odrestaurowany i stanie prawdopodobnie w miejscu zasugerowanym na wizualizacji. Natomiast w tej chwili przetarg na jego remont i renowację nie został jeszcze ogłoszony”

– przekazała PAP Ewa Kowalczyk z dzielnicowego ratusza.

Dzieje obiektu związane są z historią Kolei Wilanowskiej. Jej powstanie na początku lat 90. XIX w. związane było z coraz powszechniejszym wśród mieszkańców dużych miast trendem spędzania wolnego czasu w podmiejskich miejscowościach letniskowych. Kolej Wilanowska straciła na znaczeniu dopiero w 1937 roku, po uruchomieniu do Wilanowa miejskiego tramwaju elektrycznego. Od końca lat pięćdziesiątych XX wieku trasa kolejki wąskotorowej była jednak systematycznie skracana w związku z intensyfikującym się rozwojem transportu samochodowego. W 1971 roku linię na odcinku warszawskim całkowicie zlikwidowano.

Drewniane budynki stacyjne zlokalizowane wzdłuż trasy Kolei Wilanowskiej zostały w znacznym stopniu uszkodzone podczas I wojny światowej. Zadanie zaprojektowania nowych dworców na linii zlecono warszawskiemu architektowi Konstantemu Sylwinowi Jakimowiczowi. Zbudowany ok. 1926 roku budynek stacji Wilanów – podobnie jak pozostałe – posiadał pomieszczenie z kasami biletowymi, poczekalnię letnią oraz pomieszczenia i mieszkania dla pracowników. Budynek stacji przetrwał wojnę bez większych zniszczeń i nadal służył podróżnym do czasu likwidacji linii kolejowej.

W latach 70. XX wieku w głównym budynku stacji zlokalizowano placówkę Poczty Polskiej, co wiązało się z częściowym przekształceniem jego wnętrza. W miejscu dawnych kas biletowych wprowadzono stanowiska pocztowe, pomieszczenia mieszkalne przekształcono na biurowe i magazynowe. Zachowano jednak zasadniczy podział na otwartą centralną część i mniejsze pomieszczenia w bocznych aneksach. Zaprojektowane w stylu Księstwa Warszawskiego wnętrza wykończone zostało kamiennymi płytami posadzkowymi oraz uzupełnione o kamienne obudowy grzejników ze stylizowanymi metalowymi kratami. Placówka pocztowa działała w budynku do 2016 roku, od tamtego czasu obiekt jest nieużytkowany.

PAP/MK

Pięć firm zainteresowanych przebudową ulicy Jana Kazimierza

Exit mobile version